Dieta

12 czerwca 2017
Autor: Lek. Mateusz Nawrocki

Jedzenie to nieodłączny element życia człowieka. Jest tak potrzebne jak oddychanie, podczas którego dostarczamy do naszego organizmu niezbędny dla życia tlen. Podobnie, pożywienie stanowi paliwo dające nam siłę i energię. Niestety stały wzrost występowania chorób nowotworowych na świecie zmusza do refleksji i poszukiwania nowych sposobów w walce z nimi. Czy dieta może okazać się skuteczną bronią?

Do tej pory opracowano wiele diet „antyrakowych”. Warto jednak zauważyć, że nawet proste zmiany nawyków żywieniowych mogą zaprocentować zmniejszonym ryzykiem zachorowania na chorobę nowotworową – i nie tylko. Zdrowe odżywianie może także uchronić nas przed innymi chorobami, a także mieć dobry wpływ na procesy starzenia się. Obecnie otwarcie mówi się o toksycznym wpływie na nasze zdrowie konserwantów i chemicznych dodatków stosowanych do produkcji żywności.

Związki, które mają dobroczynne działanie dla naszego organizmu to między innymi tak zwane przeciwutleniacze ( ich inna nazwa to antyoksydanty). W prostych słowach można określić, że ich zadaniem jest wymiatanie wolnych rodników, które powstają w procesach utleniania w naszym organizmie. Jednym z efektów ich agresywnego działania jest uszkadzanie komórek oraz materiału genetycznego. Nikogo więc nie trzeba przekonywać, jak ważne są antyoksydanty. Nasz organizm posiada w swoim „arsenale” pewną ilość przeciwutleniaczy, jednak wiele z nich dostarczanych z zewnątrz- są więc egzogennymi przeciwutleniaczami.

Skąd biorą się antyoksydanty?

Wiele z nich znajduje się w żywności. Należą do nich naturalnie występujące przeciwutleniacze – witaminy A, C, E, ale również karotenoidy, flawonoidy, selen i cynk. Te naturalnie występujące przeciwutleniacze można znaleźć w owocach i warzywach. Oczywiście pamiętać, aby ich dostarczanie odbywało się głównie z pożywieniem. Warto zadbać również o to, aby nasz jadłospis zawierał te składniki, które chronią, ale również mogą pomóc w zapobieganiu wystąpienia choroby nowotworowej. Pamiętajmy jednak, że ewentualna zmiana diety w tracie trwania lub leczenia choroby nowotworowej powinna być skonsultowana z lekarzem prowadzącym. Należy również zauważyć, ze wiele produktów (w szczególności warzyw i owoców), które bogate są w przeciwutleniacze mogą być źródłem trujących związków chemicznych, które zostały „zaadoptowane” przez warzywa w procesie hodowli. Z tego względu warto korzystać z naturalnych źródeł owoców i warzyw, a najlepszym rozwiązaniem jest wybór ekologicznych upraw.

Walka z chorobą nowotworową w większości przypadków nie jest łatwa. To wyjątkowo trudny czas dla naszego organizmu, który wspomagany różnymi sposobami terapii prowadzi walkę o zdrowie i życie. Szczególnie w tym okresie należy dbać, aby dieta była lekkostrawna i nieobciążająca przewodu pokarmowego w znaczący sposób.

Twórcy wielu diet zapewniają o ich zbawiennym działaniu. Czy działanie „antyrakowe” jest rzeczywiście sprawdzone? Trudno mówić o stworzeniu odpowiedniej listy produktów, która stanowiłaby swoistego rodzaju gwarancję, że nigdy nie zachorujemy na chorobę nowotworową. Dieta to jeden z czynników, który może mieć wpływ na rozwój chorób. Należy jednak zauważyć, że na rozwój procesu nowotworowego ma wpływ wiele czynników. Dieta jest częścią składową tego procesu.

Zdrowe odżywianie i prowadzenie odpowiedniej diety na pewno nie zaszkodzi naszemu zdrowiu w kontekście wszystkich chorób występujących u człowieka. Należy pamiętać, aby nie dostarczać naszemu organizmowi niepotrzebnych toksyn oraz trujących związków chemicznych. Unikajmy żywności wysoko przetworzonej zawierającej sztuczne barwniki oraz konserwanty. Wybierajmy naturalne produkty, najlepiej pochodzące z upraw ekologicznych. Nie zapominaj także o dokładnym myciu warzyw i owoców. Pamiętaj także o regularnych posiłkach, przynajmniej 4 – 5 razy dziennie. Jedz w urozmaicony sposób, wzbogacaj swoje potrawy o warzywa i owoce. Wskazane jest także, aby dieta była odpowiednio zbilansowana i zawierała właściwe proporcje białek, tłuszczów oraz węglowodanów. Koniecznie zadbaj o to, aby w Twoim jadłospisie znajdowała się niezbędna ilość witamin oraz mikro- i makroelementów. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego staraj się zastąpić tłuszczami pochodzenia roślinnego. Staraj się wybierać chude mięso i ryby, postaraj się również ograniczyć czerwone mięso (wołowina) oraz wieprzowinę. Zadbaj również o odpowiedni poziom błonnika w Twojej diecie, co zapewni właściwe oczyszczanie jelit. Ogranicz spożywanie kolorowych, słodzonych napojów na konto wody mineralnej. Staraj się pić przynajmniej 1,5 litra w ciągu doby. Gotowe przekąski kupowane w sklepach postaraj się zastąpić wykonanymi własnoręcznie bez środków chemicznych i konserwantów. Nie nadużywaj alkoholu.

Bez wątpienia dieta jest ważną sprawą w walce i prewencji choroby nowotworowej. Pamiętajmy jednak, aby nie tylko zdrowo się odżywiać, ale również prowadzić zdrowy tryb życia. Ciągły stres, palenie papierosów, niewystarczająca długość snu, brak aktywności fizycznej oraz nadwaga zwiększają ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej.