Problemy w komunikacji z lekarzem

28 czerwca 2016
Autor: Przewodnik pacjenta z bólem

Specjalista ma prawo nie zrozumieć Was i tego, co komunikujecie.

Może się tak stać z różnych powodów – zwykłego nieporozumienia czy też przemęczenia. Rozmawiając z lekarzem i opowiadając o swoich doświadczeniach możecie spróbować upewnić się, czy dobrze Was zrozumiał, zadając na przykład pytanie:

  • Czy myśli pan, że dobrze zrozumiał pan, jaki jest mój problem?
  • Czy chciałby pan usłyszeć coś więcej, co mogłoby pomóc panu w zastosowaniu odpowiedniego dla mnie leczenia?

Jeśli tylko zauważycie, że lekarz Was nie zrozumiał warto, abyście powiedzieli mu to wprost. Żadne kroki nie powinny być podjęte, dopóki obie strony nie będą miały pewności, że się rozumieją. Oczywiście, czasami może to być trudne.

Możecie mieć poczucie, że to Wy nie potraficie czegoś dobrze wyjaśnić lub, że zabieracie niepotrzebnie czas lekarzowi. Warto pamiętać, że jego celem nie jest przeprowadzenie z Wami krótkiego wywiadu, lecz zdobycie wszystkich informacji koniecznych do zastosowania najlepszej z dostępnych form leczenia. To całkowicie normalne, że czasami osiągnięcie tego celu wymaga długiej rozmowy i wielokrotnego korygowania podejmowanych decyzji. Nie świadczy to źle ani o lekarzu, ani o pacjencie, lecz wiąże się z naturalnymi trudnościami związanymi z leczeniem bólu, takimi jak np. różny sposób reagowania pacjentów na różnego rodzaju farmakoterapię.