Nieprzyjemne traktowanie ze strony lekarza

28 czerwca 2016
Autor: Przewodnik pacjenta z bólem

Nawet jeśli zdecydujecie się już na otwarte komunikowanie swojego stanu może okazać się, że zajmujący się Wami specjaliści potraktują Was w sposób, który wcale takiej otwartej komunikacji nie sprzyja, ani do niej nie zachęca. Mogą oni wydać Wam się oschli, nieprzyjaźni, czy też nie zainteresowani tym, co mówicie.

Taka reakcja to jednak absolutnie nie jest powód, abyście zaprzestali mówienia o swoich  odczuciach lub potrzebach. Oznacza to jedynie, że taki specjalista nie staje w danym momencie na wysokości swojego zadania. Oczywiście, może to być spowodowane różnymi czynnikami, chociażby brakiem doświadczenia czy brakiem umiejętności dobrej komunikacji.

Najważniejsze jednak, byście w takiej sytuacji postarali się nie zrażać, lecz konsekwentnie zgłaszali swoje potrzeby. Warto wziąć pod uwagę, że dzisiejsze warunki pracy lekarzy nie sprzyjają byciu otwartym na pacjentów. Lekarze często znajdują się pod presją czasu, presją czekających na nich dokumentów do wypełnienia i zobowiązań, często nie związanych nawet z bezpośrednią opieką nad pacjentami. Wszystko to sprawia, że czasami zapominają oni o tym, co jest najważniejsze – o pytaniu, jak się czujecie. Nie oznacza to, że nie chcą Wam pomóc czy że nie jesteście dla nich ważni. Oznacza to jedynie, że nie są doskonali i czasami paradoksalnie potrzebują Waszej pomocy, by naprawdę dobrze wykonywać swoją pracę.

Jeśli pragniecie, aby Wasze potrzeby były zaspokojone konieczne jest, abyście zadbali sami o siebie i zgłaszali lekarzowi to, jak się czujecie i w jakim stanie jesteście. Dzięki takiemu podejściu nie tylko możecie otrzymać lepszą pomoc, lecz również jesteście w stanie pomóc lekarzowi lepiej się o was zatroszczyć, a w efekcie lepiej wykonywać swoją pracę. Często zdarza się, że traktujemy lekarzy w kategorii wszystkowiedzących, stawiając ich na piedestale. Prawda jest jednak taka, że bez wsparcia pacjentów nie będą oni w stanie dobrze wykonywać swojego zawodu. Nie otrzymując informacji zwrotnych od osób, którymi lekarz się zajmuje, nie ma on szansy na dobór właściwego leczenia.