Rozpraszanie uwagi

28 czerwca 2016
Autor: Dr Joanna Bylinka - psycholog, psychoterapeuta

Metoda nazywana rozpraszaniem uwagi polega po prostu na skupianiu uwagi na czymś innym, aniżeli na bólu.

W przypadku średniego nasilenia bólu metodę tę można stosować niezależnie od innych metod. W przypadku bólu ostrego, takiego jak podczas zabiegów medycznych, warto łączyć tę technikę z farmakoterapią. Możesz również wypróbować ją np. podczas oczekiwania na działanie leku przeciwbólowego.

Bardzo prawdopodobne, że już kiedyś stosowałeś rozpraszanie uwagi, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Na przykład, oglądanie telewizji czy słuchanie muzyki to nic innego, jak właśnie stosowanie tej metody. Właściwie każda aktywność, która wymaga od Ciebie skupienia może być stosowana jako ta metoda. Możesz liczyć, śpiewać, czytać lub modlić się. Możesz wypróbować powolnego, rytmicznego oddychania lub powtarzać pewne frazy, takie jak „Dam radę”. Możesz też podejmować pewne aktywności, które odciągną twoją uwagę od bólu. Może to być twoje hobby, wyjście do kina lub wizyta u przyjaciół.

Opracowanie na podstawie:
„Pain Control. Support for People With Cancer.” wydany przez National Institute of Cancer

Artykuł dostępny również na stronie wygrajmyzbolem.pl.