Relaksacja

28 czerwca 2016
Autor: Dr Joanna Bylinka - psycholog, psychoterapeuta

Relaksacja redukuje ból oraz zapobiega jego nasileniu poprzez zmniejszanie napięcia w mięśniach. Może ona pomóc Ci dobrze spać i dodać Ci energii. Może również obniżyć poziom lęku i pomóc Ci lepiej radzić sobie ze stresem. Do najpowszechniejszych metod relaksacji zalicza się:

  • wizualizacje (np. wyobrażanie sobie różnych pozytywnych rzeczy);
  • oddychanie i napinanie mięśni (w pierwszej kolejności bierzesz wdech i napinasz mięśnie, następnie robisz wydech i rozluźniasz mięśnie);
  • powolne rytmiczne oddychanie (robisz powolne wdechy i wydechy, koncentrując się jednocześnie na jakimś przedmiocie; możesz do tego dodać pracę z wyobraźnią lub słuchanie muzyki).

Czasami, jeśli doświadczasz silnego bólu, wejście w stan relaksu może być dla Ciebie z oczywistych względów trudne. W takiej sytuacji możesz spróbować zastosować inną metodę, która działa szybko i łatwo. Może to być rytmiczny masaż lub oddychanie i napinanie mięśni. Niektórzy ludzie słuchają muzyki lub stosują rożne formy sztuki, aby pomóc sobie zrelaksować się. Czasami może się też zdarzyć, że zbyt głębokie oddychanie skróci Twój oddech. W takiej sytuacji zacznij oddychać płytko i wolno. W czasie relaksacji możesz zasnąć. Jeśli nie chcesz, aby tak się stało, siedź podczas relaksacji na twardym krześle, bądź nastaw sobie alarm, który poinformuje Cię o końcu ćwiczenia.

Opracowanie na podstawie:
„Pain Control. Support for People With Cancer.” wydany przez National Institute of Cancer

Artykuł dostępny również na stronie wygrajmyzbolem.pl.